2019/20-as tanév Öko munkaterve
Féléves és év végi beszámolók:
2017/18-as tanév félévi beszámoló, 2016/17-es tanév évvégi beszámoló
Az intézmény ökoiskolai tevékenységének bemutatása
minimumkövetelmények
Minden pályázó intézmény számára:
- Az iskola bemutatása
ÁLTALÁNOS ADATOK
Az intézmény megnevezése: Teleki Sámuel Általános Iskola
Székhelye: 2030. Érd, Törökbálinti út l.
Intézmény típusa: általános iskola
OM azonosító: 037323
Évfolyamok száma: 1-8. évfolyam
Alapítás éve: 1932.
Az intézmény fenntartója, KIK Érdi Tankerület
felügyeleti szerve: 2030. Érd, Budai u. 7.
Alapító okirat száma: 6/2012. KGY.
Létszámadatok:
Tanulói létszám 486 fő
Pedagógus létszám 41 fő
Technikai létszám 11 fő
Tanulócsoportok száma: 22
Napközis csoportok száma: 7
Iskolánk 80 éves múlttal rendelkezik. 1993-ban vettük fel a Teleki Sámuel nevét. A nagy Afrika kutató munkássága egyúttal utat mutat az intézményünkben tanuló gyerekek sokoldalú nevelésében.
Mindig fontos volt számunkra partnereink igénye, véleménye, a közös együttműködés a gyermekek érdekében.
Legfontosabb számunkra a gyermekek szeretete, tisztelete.
Alapcélunk egy olyan gyermekközpontú iskola megteremtése, ahol a legfőbb érték: a korszerű tudással rendelkező, nyitott személyiségű, kreatív tanulók nevelése, akik testileg, lelkileg edzettek, s rendelkeznek a megfelelő önismerettel és az általános erkölcsi közösségi normákkal.
Intézményünkben emeltszintű, emelt óraszámú oktatás folyik 1 – 8. évf. idegen nyelv tantárgyakból.
Nagy hangsúlyt fektetünk a környezetvédelemre, 2006-ban először, majd 2010-ben ismét elnyertük az ÖKO ISKOLA címet, amit büszkén használunk. Évente több olyan programot szervezünk, amely a környezetünk védelmét szolgálja.
Intézményünkben kihelyezett zeneiskolai tagozat, néptánc oktatás, logopédiai foglalkozás folyik. Saját erőforrásunkból fejlesztő szakembert alkalmazunk. Évente két nyílt napot szervezünk, ahol lehetőséget kínálunk a szülőknek az iskola érdemi munkájának megtekintésére.
Városi, megyei, országos tantárgyi versenyeken jó eredménnyel veszünk részt: kimagasló a mese-, prózamondás, képzőművészet valamint sporteredményeink.
A tanulók tanórán kívüli tevékenykedtetésére is nagy gondot fordítunk: szakkörök, felzárkóztatások, napközi, tanulószoba; erdei iskola, nyári táborokat szervezünk.
Iskolai könyvtárunk több mint 13000 kötettel segíti a fő feladatunk egyikét, az olvasóvá nevelést.
Hagyományaink iskolánk olyan pedagógiai munkáját (üzenetét) közvetítik, amelyek a múltból gyökereznek, de a jövőt építik.
Névadónk emlékének tiszteletére a Teleki Napok keretében kerül megrendezésre: Teleki Kupa Városi Asztalitenisz verseny, Teleki Városi Földrajz verseny, különböző szaktárgyi versenyek, bemutatók, vetélkedők, túrák, kiállítások, az „Év Pedagógusa” díj odaítélése, a többet vállaló szülők munkájának elismerése (Teleki Emlékplakettel).
Iskolánk rendezi meg minden év áprilisában a városi helyesírási versenyt alsó tagozatosok számára, az 5-6. évfolyamosok városi anyanyelvi vetélkedőjét, valamint a városi számítástechnika vetélkedőt.
- Az iskola ökoiskolai tevékenységének általános bemutatása
Az ÖKO iskola szemlélettel a mindennapjaink cselekedeteibe „beleívódott” a környezettudatos gondolkodás, viselkedés.
Hagyományaink ezen a területen:
- évente három alkalommal hulladékgyűjtést szervezünk tágabb környezetünkben,
- iskolánkban állandó elemgyűjtő konténer található, ahova tanulóinkon kívüli személyek is hozhatnak ebből a veszélyes hulladékból,
- szelektív hulladékgyűjtő sziget működik az iskola területén,
- tanulóink szelektíven gyűjtik a hulladékot,
- műanyagflakon zsugorítót vásárolt és működtet az iskolánkban a Diákönkormányzat,
- évente két alkalommal – szülők bevonásával – parkosítási akciót szervezünk,
- SZMK segítségével kerékpártárolót állítottunk fel az udvaron,
- külső partnerek segítségével több komposztálót építettünk, helyeztünk üzembe. Feladatunk a későbbiekben ezek folyamatos karbantartása.
- évente két alkalommal – SZMK, iskolavédőnő bevonásával – egészséges életmód vetélkedőt szervezünk a tanulóknak; a szülők részére pedig alternatív gyógyászati módok- és környezetkímélő tisztítószerek bemutatása történik,
- projekt napot szerveztünk egészséges életmód témakörében, illetve a jeles napokhoz kapcsolódóan,
- több kollegánk volt az elmúlt időszakban fenntarthatósággal kapcsolatos továbbképzésen, konferencián,
- tanévenként több alkalommal szervezünk versenyeket, kirándulásokat a környezetvédelemmel kapcsolatosan (Madarak-fák napja, Víz világnapja, Föld napja),
- folyamatos madár megfigyelés és madárvédelem történik az intézmény területén,
- az erdei iskola programjaiban kiemelt szerepet kap a természetvédelmi területek megismerése, védelme,
- a partnereinktől kapott energiatakarékos eszközöket használjuk, karbantartjuk (izzócsere, víztisztító berendezés, csapok),
- az osztályok részére minden tanévben meghirdetjük a legszebb tanterem, a legápoltabb udvarrész versenyt,
- tanulóink és családjaik rendszeresen részt vesznek az egyéb szervezetek által meghirdetett természetvédelmi, környezetszépítési programokon.
Folyamatosan fejlesztettük a környezetvédelem és a fenntarthatóság tanításában módszertani eszköztárunkat.
Számunkra fontos lenne az ÖKO-iskola cím további használata, hiszen a fentiekből is kitűnik, hogy jelentős feladatot valósítottunk meg, melyet szeretnénk továbbfejleszteni.
Az ÖKO-iskola pályázatot a Szülői Munkaközösség 2013. május 30-án megtartott ülésén egyhangúlag támogatta; a Diákönkormányzat 2013. május 8-án megtartott ülésén egyhangúlag támogatta; a nevelőtestület a 2013. május 6-án megtartott értekezleten egyhangúlag támogatta a pályázat beadását.
- Az elmúlt három év legfontosabb fejlesztései az ökoiskolai munka terén
Az elmúlt időszakban a környezetvédelemmel kapcsolatos hagyományainkat megerősítettük.
A jeles napokhoz kapcsolódóan projektnapokat rendeztünk évente több alkalommal:
- Környezetvédelmi projekt kapcsán vetélkedőket, rajzpályázatokat, irodalmi-versenyeket (vers- és prózaírás a természetről) szerveztünk a jeles napokhoz kapcsolódóan.
- A fenntarthatóságra nevelés kapcsán minden osztály elkészítette az ÖKO fáját újrahasznosított anyagokból különböző technikák alkalmazásával.
- Kiállításokat szerveztünk újrahasznosítható anyagokból készített tárgyakból PET palackból madáretető, zöldségeskertbe jelzőtábla, gyökereztető; konzervdobozokból ceruzatartó, bábok; pizzás dobozból laptop állvány; műanyag kupakokból és WC papír gurigákból kisautók).
- Aktivisták segítségével komposztálókat építettünk az iskola udvarára. A komposztáló építéséről, módjáról, használatáról tanulóink gyakorlatban és előadás formájában is megismerkedhettek. Kapcsolatot tartunk dr. Szabó Dezső, nyugalmazott mérnöktanárral, akiről az Érd Városi Televízió is filmet készített Nyitott szemmel c. műsorához.
- A gyümölcsprogramból származó szerves hulladékot folyamatosan komposztáljuk.
- Az 5. évfolyamosok biokertet terveztek, építése 2013. tavaszán megkezdődött.
- Iskolánk fennállásának 80. évfordulójára 80 db bokor, 80 db virágos növény került elültetésre az iskola udvarán.
- Több környezetvédelemmel kapcsolatos pályázaton vettünk részt:
„Vesd bele magad!” Program keretében 100 csomag vetőmagot osztottunk ki tanulóink között. Célja: magyar termékek népszerűsítése, a munka örömének megtapasztalása, növények ápolásának megtanulása.
„Természetesen a természettel.” – 3 fordulós levelező versenyen vett részt a 4. évfolyam. Célja: önálló tevékenykedtetés, a természet értékeinek felkutatásával, felhasználásával. (naptárkészítés népi megfigyelések kiemelésével, zöldségek és gyümölcsök tartósítása, festőnövények használata, népi játékok taníttatása, az év növényeinek, állatainak bemutatása)
„Kölyök suli- környezetvédelmi program” címmel a PANASONIC Cég támogatásával munkafüzetekre és munkatankönyvekre pályáztunk. Ezek a segédletek maximálisan kiegészítik a természetismeret tananyagunkat.
„Fizibusz” segítségével egy egész kísérleti délutánon ismerkedhettek meg a felsős tanulók a fizikai törvényszerűségekkel.
Részt vettünk a Magyar Állatvédő és Természetbarát Szövetség programján, ahol különböző foglalkozások keretében ismerkedtek meg tanulóink az állatvédelemmel, állattartás főbb szabályaival, védett állatokkal. Segítségükkel a Fővárosi Állat- és Növénykertbe látogatott el egy évfolyam.
- A fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos továbbképzésen 4 fő vett részt az elmúlt 3 évben.
Érd, 2013. június 10.
Ságiné Solymossy Szilvia Varga Jánosné
ÖKO csop.vez. igazgató